Markedsføringsloven: Guide til at forstå lovgivningen

Markedsføringsloven gælder for enhver dansk virksomhed uanset størrelse og branche.

Som selvstændig erhvervsdrivende har du pligt til at sætte dig ind i – og selvfølgelig overholde – lovgivningen.

Markedsføringsloven er indført for at sikre en virksom og fair konkurrence. Den er endvidere indført for at beskytte forbrugerne. Her bringer vi en guide til at forstå den til tider kringlede og uigennemsigtige lovgivning. Guiden bør læses af både virksomhedsejere og markedsføringsmedarbejdere. Din indsigt i loven kan spare dig for mange dyre bøder.

Lovgivningen i grove træk

Der er ingen grund til at gøre tingene mere kompliceret end højst nødvendigt. Derfor vil vi gerne give dig en kort introduktion til lovgivningen. I grove træk skal du overholde følgende regler, når du markedsfører en dansk virksomhed:

  • Din markedsføring skal ske i overensstemmelse med god markedsføringsskik
  • Din markedsføring må ikke indeholde vildledende eller mangelfulde oplysninger
  • Din markedsføring skal leve op til eventuelle aldersgrænser (casino, tobak m.fl.)

Ovenstående bør give dig en god fornemmelse af, hvad loven foreskriver, og hvordan du skal agere i markedsføringsmæssige sammenhænge. Dog er der selvfølgelig forskellige måder at tolke ovenstående på, hvorfor man bør sætte sig lidt grundigere ind i lovgivningen.

De vigtigste paragraffer

I dette afsnit vil vi præsentere dig for de vigtigste paragraffer inden for markedsføring. Dette vil give dig en lidt bedre forståelse af lovgivningen.

Markedsføringsloven § 1 – udvise god markedsføringsskik… og ikke udvise en vildledende markedsføring.

– Det handler egentlig bare om at holde, hvad man lover. Derudover lægger ovenstående lov op til, at man ikke må diskriminere hverken køn eller religion gennem ens markedsføring. Det vil nemlig være i strid med god markedsføringsskik.

Markedsføringsloven § 3 – virksomheden må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer.

– Ovenstående handler om, at man ikke må undlade at videregive væsentlige informationer. Det er for eksempel i strid med loven at reklamere for et gratis produkt, hvis det i virkeligheden ikke er gratis. Ergo er der fokus på gennemsigtigheden og oprigtigheden.

Markedsføringsloven § 8 – virksomheden skal overholde de særlige regler for markedsføring mod børn og unge.

– Her er der fokus på beskyttelse af børn og unge. Det er for eksempel ikke lovligt at rette reklamer for tobak, casino, alkohol og rusmidler mod børn. Der er ligeledes særlige regler mht. voldelige og uhyggelige reklamer.

Du skal leve op til reglerne, hvad enten du primært beskæftiger dig med offline eller online markedsføring. I øjeblikket bliver der slået hårdt ned på de virksomheder, som bryder lovgivningen med deres kreative online marketing. Der har været flere eksempler på, at virksomheder har brugt børn og unge til at reklamere for alt fra e-cigaretter og alkohol til casino og sexlegetøj. Det har resulteret i store bøder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.