Hvad siger lovgivningen om hjemmekontorer?

Flere og flere danskere arbejder hjemmefra – dette kan der være mange gode grunde til. Interessen for at arbejde hjemmefra er ikke kun stor blandt selvstændige erhvervsdrivende, men også blandt lønmodtagere, som koncentrerer sig bedst i vante omgivelser. Drømmer du også om at arbejde hjemmefra, men er du ikke helt bevidst omkring, hvad lovgivningen siger om dette, så fortsæt læsningen. Vi sætter nemlig fokus på dette aktuelle emne i dag.

Hjemmekontor i henhold til arbejdsmiljøloven

Arbejdsmiljøloven er en af de love, man skal være opmærksom på, hvis man har et stort ønske om at etablere en hjemmearbejdsplads. Denne lov foreskriver nemlig, at en hjemmearbejdsplads skal opfylde en lang række krav, hvis man i gennemsnit arbejder hjemme mindst én dag om ugen. Disse krav omhandler bl.a. inventar, belysning, ventilation m.v. Det er især vigtigt, at hjemmearbejdspladsen opfylder de sikkerheds- og sundhedsmæssige krav.

Derudover skal man sætte sig ind i krav vedr. hvileperiode og fridøgn. Som udgangspunkt skal den ansatte have en hvileperiode på minimum 11 timer på et døgn. Såvel den ansatte som arbejdsgiveren har pligt til at efterleve samtlige krav i henhold til arbejdsmiljøloven. Er du i tvivl om noget, skal du tage kontakt til Arbejdstilsynet.

Hjemmekontor i henhold til SKAT

SKAT er også værd at skænke en tanke, når man planlægger at opføre et hjemmekontor. Det er i særdeleshed vigtigt, hvis man er selvstændig og har planer om at opnå fradrag. SKAT kigger på en lang række parametre, når de skal vurdere, om et hjemmekontor er fradragsberettiget eller ej. Realiteten er desværre den, at langt de færreste hjemmekontorer opfylder kravene, men det betyder ikke, at det ikke er værd at undersøge muligheden.

For at opfylde kravene er det først og fremmest vigtigt, at det givne rum kun kan bruges til erhvervsrelaterede aktiviteter. Derudover skal kontoret som udgangspunkt byde på egen indgang og ikke indeholde møbler, som er egnet til privatbrug. Vigtigst af alt skal du have en erhvervsmæssig begrundelse for at få fradrag. Det er svært, men ikke umuligt at få fradrag for et kontor i hjemmet. Du kan for en sikkerheds skyld kontakte skattemyndighederne.

Indretningen kan gribes an på mange måder

Selvom der i henhold til arbejdsmiljøloven er nogle regler for, hvordan dit hjemmekontor skal indrettes, så bestemmer du mere eller mindre selv, hvilke kontormøbler du vælger at investere i. Vores bedste råd er at købe møbler, som opfylder egne krav til ergonomi og sikkerhed. Dencon kontormøbler vil i den anledning være et godt bud, da disse møbler byder på enestående ergonomi og desuden leverer en lang levetid. Er du lønmodtager, kan du måske lokke din arbejdsgiver til at give et tilskud til dine kommende køb af belysning, møbler m.v.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *